V žádném případě nemůže být pochyb o tom, že maximalizace hodnoty firmy před jejím prodejem je jedním z nejdůležitějších cílů současných vlastníků. Není se čemu divit, protože pouhým správným nastavením všech controllingových procesů je možné zvýšit hodnotu firmy až o vyšší jednotky procent, což rozhodně není zanedbatelný rozdíl. V tomto ohledu se však vyplatí sázet na specializovanou poradenskou společnost.
Jak hodnotu maximalizovat?
Prodej firmy v drtivé většině případů předchází několik jednání o možných způsobech maximalizace hodnoty firmy. Jedním z nich je například optimalizace finanční struktury. V praxi to znamená, že by vaše společnost měla využívat svůj kapitál co nejefektivnějším způsobem, a kromě toho se snažte o minimalizaci nákladů na financování. Další poměrně oblíbenou cestou maximalizace hodnoty společnosti je maximalizace zisku, avšak ta by měla následovat až po nastavení controllingových procesů.
Nepodceňujte firemní kulturu
Aby byly firmy na prodej na trhu atraktivní, neměli byste v žádném případě zanedbávat firemní kulturu. Ta je totiž pro mnoho kupujících naprosto zásadní, takže vám tento malý detail může pomoct nalézt vhodného kupce. Svůj vliv na hodnotu prodávané společnosti však má nepochybně i kvalita managementu, ochota a zkušenosti zaměstnanců, respektive důvěryhodnost dodavatelů a zákazníků. S dalšími konkrétními kroky vám pochopitelně rádi pomohou zkušení specialisté z renomované společnosti.
Proč hodnotu maximalizovat?
U aktivní firmy na prodej se vyplatí její hodnotu maximalizovat, a to pro zlepšení vaší vyjednávací pozice vůči potenciálním kupujícím. Pro ně je totiž zavedená firma s vysokou hodnotou neuvěřitelně atraktivní. Vysoká hodnota firmy s sebou totiž nese určitou finanční stabilitu a zabezpečení všem zaměstnancům. O jejich budoucí osud nemusíte mít obavy, protože novému majiteli můžete sdělit řadu požadavků.
O maximalizaci hodnoty firmy byste měli usilovat ještě před uzavřením prodeje. I v tomto ohledu se pochopitelně obraťte na specializovanou poradenskou společnost.